Monday, June 23, 2014

Niet op gerekend.....

Ai. Mensen lezen niet. Dat wist ik als webwinkelier natuurlijk al wel. Maar op de een of andere manier had ik toch verwacht dat men tenminste de spelregels zou lezen. Vooral bij zo'n eenvoudig spelletje als dit, waar slechts 2 regels gelden.

Eén van de testers stuurde gelijk na installatie een mail "help ik snap het spelletje niet". Terwijl de uitleg in de introductiemail stond. En er een knopje "rules" in de app zit. Ze stuurde weliswaar binnen enkele minuten weer een mail met "oh al gevonden" maar dat was toch reden om een regel uitleg op het spelbord zelf te plaatsen.
Niet teveel uitleg want dan wordt ook dat niet gelezen. Hoe je bonuspunten kunt verdienen staat elders

Enthousiaste 60plussers uit mijn straat vertelden dat ze het spelletje gedownload hadden. Toen ik een paar dagen later vroeg wat ze er van vonden zeiden ze dat ze niet begrepen hoe het ging. Engels. Dat had ik moeten weten als vreemdetalenbeet.....
Uitgelegd hoe het ging. En in de uitlegronde zelf zochten ze al mee met de optelsommetjes. Later kreeg ik een fotootje toegestuurd hoe de kleinkinderen bezig waren met het spel.

Ik heb geloof ik één* persoon op Twitter gementioned om het spelletje te downloaden in de hoop dat hij erover zou twitteren als waanzinnige plannenpromotor.
*misschien waren het er meer. Ik twitter soms iets overenthousiast.

En alhoewel heel blij met wat voor aandacht dan ook. Deze recensie deed een beetje pijn. Gelukkig maakte de reactie van mijn webwinkelcollega van het eerste uur alles goed. Met name haar opmerking dat je er even in moet komen.

Dus *praat tegen zichzelf*:
  • Het is een onbekend spelidee dat om die reden altijd uitgelegd moet worden. Hoe simpel het ook is. Grote denkfout van mij als bedenker dat anderen automatisch het "lichtje" zien schijnen.
  • Mensen moeten er even inkomen. Mensen kunnen het pas een leuk spelletje vinden als ze begrijpen hoe het gaat. Dat niet iedereen het een leuk spelletje vindt is logisch, maar dat wist ik al.
  • Ik heb het nodig van de mondelinge overdracht. Binnen 30 seconden is het uitgelegd en wordt er meegespeeld.
  • Extra schermplaatje met uitleg en de puntenverdeling in de App Store zetten.
  • Nog meer uitleggen. In Jip en Janneke taal. Daar ga ik nog eens een blogpostje aan wijden.
  • Filmpje opnemen met jongste. Die heeft er talent voor!

Voor de niet lezers is er overigens al wel een instructiefilmpje in steenkolen Engels.
(Zag tot mijn grote schrik dat er advertenties op stonden, die zijn weg).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.