Dit keer heb ik een spelletje ontworpen. En de App Store wordt de webwinkel waar dat product verhandeld gaat worden.
De App Store is de Queenbee onder de webwinkels.
Van deze dingen kunnen de meeste webwinkeliers alleen maar dromen:
- Monopoliepositie! Apps voor op de iPhone of iPad zijn alleen verkrijgbaar via de App Store.
- Marktplaats. Iedereen biedt zijn waar voor de iPhone of iPad daar aan. En elke aanbieder lokt zijn klanten daarnaartoe.
- Wereldwijd bereik.
- Kwaliteitscontrole. Apple bepaalt zelf de regels waaraan een product moet voldoen. En kan bijvoorbeeld producten die inbreuk maken op auteursrechten verwijderen.
- Gelijke monniken gelijke kappen. Iedereen krijgt dezelfde etalage voor zijn product.
- Het gaat om het product zelf en minder om de marketing. Hoe vaker gedownload hoe hoger het product staat. Je kunt selecteren op nieuwste producten. En de favoriete producten van Apple zelf worden extra gepromoot.
- Distributie en betaling zijn volledig geautomatiseerd.
Een volledig geautomatiseerde download in mijn webwinkel kost € 2,95. Daar draag ik € 0,51 btw over af en € 0,45 voor de idealbetaling (als klanten niet met ideal betalen zijn de betaalkosten iets lager, maar heb ik meer handling). Ik houd aan een download € 1,99 over. Maar daarvan moet ik o.a. wel de webwinkel draaiende houden.
Reclame afkopen bij mijn spelletje kost € 2,99. Apple draagt de btw af en houdt een fee in. Ik krijg € 1,82. Valt best mee toch?
Enige nadeel is dat er zo waanzinnig veel apps in de App Store staan. En dat een heldere navigatie op zoekwoorden ontbreekt. Iedere ontwikkelaar mag namelijk zijn eigen zoekwoorden meegeven aan een app. Met als resultaat een oneindig aantal zoektermen. Ik had liever standaarden gezien in de vorm van labels. Dat je 20 labels aan een app mag plakken.
Eerder verschenen in Twinkle.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.