Wednesday, July 16, 2014

2048

"Je spel doet me denken aan 2048".
"2048 ook een leuk spel".

Hoogste tijd om dat voor mij onbekende spelletje maar eens te downloaden.
Het spel blijkt een grote hit. En is vrij nieuw. Lees hier een interview met de maker. Eén ding klopt daar niet. Hij zegt; "Ik wil geen geld verdienen aan iets dat ik niet zelf heb bedacht." Terwijl het ding volgepropt staat met reclame. En wel op een dusdanige manier dat je regelmatig per ongeluk een reclame aantikt in de veegbeweging.

Tsja, waarom is dit nu een hit geworden en alle bestaande spellen gebaseerd op hetzelfde idee niet?
Ik denk:
  • Eenvoud. Het is vormgegeven zonder toeters en bellen. Vergelijk het maar eens met deze 1024.
  • Het werkt net iets natuurlijker, fijner, logischer dan het al bestaande 2048 dat ook eenvoudig vormgegeven is. Bij het succesvolle spelletje zwiep je alle blokjes in 1x naar een kant. Bij genoemd spel niet. Buitengewoon onethisch trouwens om je spel dezelfde naam te geven als waar je het op gebaseerd hebt.
  • Het is een "gejat" spelidee waar veel over geschreven werd. Ze zeggen wel eens, negatieve reclame is ook reclame. Niet dat het niet mag wat hij doet, want ik begrijp dat het een oud idee is waar niemand ooit auteursrecht op heeft geclaimd. 
  • Een positieve vermelding op Wikipedia. Waar hij als de uitvinder genoemd wordt.
  • Frustrerend moeilijk om 2048 te halen. Je blijft proberen.
Verder kan ik niet zoveel bedenken. Succes is vaak ook een kwestie van geluk :-).

Nee, nou niet allemaal 2048 gaan downloaden, voor zover je dat al niet gedaan hebt.
Maak gewoon lekker je eigen variant! Dat kan hier.
Kan ook met plaatjes! Regendruppels die uitgroeien tot steeds grotere wolken. Huisjes die uiteindelijk een grote metropool vormen.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.