Monday, July 15, 2013

Verdienmodel

Het leuke van de regels niet weten is dat je ze ook niet volgt.

Wordfeud heb ik destijds na 5 potjes gekocht omdat ik het een leuk spelletje vond en geen zin had om steeds de reclame weg te drukken. Bovendien gunde ik het de ontwikkelaar. Voor leuke dingen betaal ik graag.
Ruzzle heb ik direct gekocht. Dochter had het op het logeeradres gespeeld en was enthousiast. De gratis variant liet niet toe dat je het spelletje in je eentje oefende. En om nou ongeoefend tegen een tegenstander te spelen?

Dat je een spel gratis in de App Store moet zetten, dat had ik me al gerealiseerd.
Zelfs € 0,89 is een te hoge drempel om een app dat je niet kent te downloaden. Gratis is een middel om mensen te laten kennismaken. En eigenlijk moet je dan de volledige functionaliteit aanbieden. Want Ruzzle had ik zonder het enthousiasme van mijn dochter waarschijnlijk meteen weer verwijderd. Omdat een oefenspel niet mogelijk was.
Zo heb ik bijvoorbeeld de gratis plantenzoeker alweer verwijderd. Omdat de eerste 5 planten die ik zocht niet beschikbaar waren in de gratis variant.....

Ruzzle staat ondanks de vele downloads niet op een plaats in de ranglijst van meest verdienende apps. Ze verdienen wel veel heb ik gehoord. Maar dat is via advertenties (buiten de App Store om?). Aan gebruikers die met de gratis variant blijven spelen.

Hmmm gratis.
En dan geld verdienen met advertenties.
Aan mensen die de advertenties afkopen verdien je minder dan aan de mensen die gratis blijven spelen.
Gevoelsmatig verdien ik toch liever mijn geld rechtstreeks via de mensen die het spel spelen dan met een omweg via adverterende bedrijven. Die bedrijven betalen voor de #gratisdingenzoeker......

De grootverdieners in de App Store (o.a. Candy Crush Saga met € 495.073 per dag) verdienen hun geld met in-app-aankopen. Extra tijd, een tip, naar een hoger level en andere opties kun je kopen.
Maar mijn spel speel je tegen elkaar. Ik vind het niet leuk om de winkans te verhogen door betaalde opties aan te bieden als extra tijd of een tip.
Dus toch maar de reclames zo irritant maken dat de #gratisdingenzoeker ze ook wegkoopt dacht ik. Voor een aantrekkelijke prijs, en dan koop je ze weg voor een bepaalde tijd. Na een jaar weer opnieuw afkopen.
Maar dat is niet toegestaan in de App Store. Abonnementsvormen mogen niet voor games.

Dus.
Geen aantrekkelijke prijs als € 0,89 om advertenties voor een jaar af te kopen maar een hogere prijs waarmee je ze voorgoed afkoopt.
En je kunt nog iets kopen. Maar dat kan ik niet verklappen. Omdat ik dat nog bij geen enkel spel gezien heb.
Verder vertrouw ik maar op het gezegde; "een echte vriend is een betalende vriend". En ik verwacht dan ook nog dat al die betalende vrienden #gratis het spel promoten. Want dit keer wordt het met mijn spaargeld "de dood of de gladiolen" vrees ik.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.