Tuesday, November 26, 2013

Designtrends

Ik verslikte me vanochtend in mijn koffie toen ik 10 webdesignstrends voor 2014 op Frankwatching las. Hoe de game eruit moest komen te zien wist ik al in mei. En dan denk je dat je origineel bent....blijk je gewoon mee te doen met de trend.

Het icoontje van het spel is flat. "Kan die standaardglimmer die Apple toevoegt uitgezet worden?" vroeg ik aan de developer. Dat was voordat iOS 7 uitkwam.

Het design moest vooral eenvoudig worden. Enerzijds omdat dat tijd uit zou besparen voor de developer. Anderzijds omdat ik zelf de plaatjes ging maken, en ik autodidact ben op dat gebied. Ik was uitgekomen op een standaard achtergrondplaatje, met enkel tekst op vaste regelafstand en standaard buttons. Schreefloze tekst uiteraard.

"Gebruik de standaard buttons van Apple" zei ik tegen de developer. Dat leek me het makkelijkste. Maar die waren er niet in de gewenste kleur. Ze had er nog eentje liggen. Met teveel glimmers en randjes mijn inziens. Dan toch maar "gewoon effen van kleur, zonder rand en met witte letters".

De developer vond de buttons (1 regelafstand hoog met een lege regel erboven en eronder) te klein. Daar had ze gelijk in. Na meer dan 10 jaar websites ingericht te hebben ben ik nog teveel gericht op muisbediening. Het is touchscreen Martine. Groter moeten ze zijn die knoppen.
Groter neemt wel erg veel plaats in ontdekte ik afgelopen vrijdag. Eigenlijk moet je dan gaan stapelen, geen ruimte tussen de buttons. En ipv langwerpige buttons, kortere blokjes, vierkantjes.
Het volgende spel ga ik echt anders opbouwen dacht ik gedesillusioneerd aan het einde van de dag.

Bij nader inzien bleek zo'n standaard achtergrond met alleen tekst en buttons toch niet zo eenvoudig te zijn als ik dacht. iOS werkt niet met regelafstanden. Je moet alsnog alles posititioneren. Kun je net zo goed stapelen......

En dan heb ik het nog maar niet over de zeshoekjes.

1 comment:

  1. Haha, wat leuk! Nee, origineel is tegenwoordig niemand meer. Gewoon goed jatten en vergeet zelf bedenken.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.