Friday, December 6, 2013

Cijferpuzzels

Kakuro via Wikipedia
Het spel is een cijferpuzzel. Ik zocht een taalloze variant op populaire spelletjes als Ruzzle en Wordfeud. Omdat woordspelletjes tegen spelers met een andere moedertaal niet leuk zijn. Omdat de moedertaal altijd wint.

In Japan zijn ze er dol op. Daar puzzelen ze liever met cijfers dan met letters. In de mate waar wij kruiswoordpuzzels maken, maken zij kruissompuzzels. Zo'n kruissompuzzel heet Kakuro.
Sudoku is nog populairder. Sudoku heeft inmiddels het Westen ook in de ban.

En dan heb je nog Takuzu. Hier in het Westen bekend onder de naam Binairo.

Kakuro, Sudoku, Takuzu......
Mijn spelletje is toch anders. Maar wèl met cijfers. Ik kreeg een ingeving voor een naam die perfect in het rijtje pastte.

Toch is die naam het niet geworden.
Omdat ik graag iets herkenbaars van een bij erin wilde. Honing. Bijenkorf. Imker.
Omdat ik intussentijd een idee gekregen heb voor een andere game. Ook met cijfers. Daar past die naam beter bij............




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.