Tuesday, October 29, 2013

De developer

Gisteren meeting aan de eettafel met Cindy Nugteren, de developer. Zij zet mijn idee en ontwerp om in iOS, zodat er straks een te downloaden spelletje staat in de App Store.

Ik ben niet bewust op zoek gegaan naar een vrouwelijke programmeur. Cindy werd door Mirjam de Boer aanbevolen als zijnde iemand die precies kan wat ik zelf niet kan. En het is wel een prettige bijkomstigheid, dat ze een vrouw is.

Als vrouwen in de techniek zeggen dat ze iets kunnen, dan kunnen ze dat meestal ook. Zoals Diederik Samsom zo prachtig zei in collegetour; "die paar vrouwen die er rondliepen bij Technische Natuurkunde in Delft, die waren góehóed".
Waarmee ik niet wil zeggen dat mannen niet goed zijn in Natuurkunde*, maar wel dat ze makkelijker dan een vrouw voor zo'n studie kiezen. Ze beginnen er gewoon aan en ontdekken al doende vanzelf of het ze ligt.

Vraag aan een man of hij weet op welke pagina van de Ikeagids de bankstellen staan en hij zal in 9 van de 10 gevallen de Ikeagids van je aanpakken en gaan zoeken. Een vrouw zal zeggen dat ze het niet weet (tenzij ze het wel weet), misschien een paar tips geven (is er geen inhoudsopgave of alfabetisch register?) en je zelf laten zoeken.
Voor beide opties valt wat te zeggen. De man leert al doende zelf wat bij. De vrouw niet omdat jijzelf degene bent die "doet".

Cindy gaf gelijk aan dat ze grafisch niets kan. En dat ze een duidelijk "flow"schema moest hebben. Waar wat wanneer gebeurt.
Gelukkig heeft ze veel geduld met me. Want het is allemaal nieuw voor mij. Volgende keer gaat het vast 10x sneller.
Ontwerpen kan ik. En ik weet hoe programmeurs denken. Ik vind dit zelf ook logisch. Wat ik niet kan is omzetten in programmeertaal. Precies. Dat doet Cindy dus.

Zo namen we gisteren o.a. de verschillende statussen van een spel met een tegenstander door. Je nodigt uit, de ander accepteert en theoretisch kan het dan zo zijn dat je tegelijk het spel speelt. Scores moeten opgeslagen worden en op een bepaald moment doorgestuurd worden enz. enz.
Toen zei ik dat het speelveld na acceptatie van de uitnodiging via de server naar beide spelers gestuurd moest worden. Op dat moment werd Cindy bleek. "Ik krijg het ineens warm" zei ze. "Moeten ze hetzelfde speelveld hebben als ze tegen elkaar spelen?". "Ja natuurlijk" antwoordde ik. "Dat is toch logisch?".
Zucht. Dat had ik dus nog niet gecommuniceerd........
NOOIT AANNEMEN DAT IETS WAT LOGISCH IS VOOR JOU OOK LOGISCH IS VOOR EEN ANDER MARTINE. Hoe vaak heb ik dat al niet tegen mezelf gezegd.
Wordt vervolgd.

* Als ik destijds uitgeloot zou zijn voor Industrieel Ontwerpen, was ik in Delft Technische Natuurkunde gaan studeren.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.