Thursday, May 17, 2018

Amaj het is alweer mei

Alweer 4 maanden verder. Deze week heb ik dan toch maar mijn iPad en iPhone geupdate ondanks dat ik wist dat Queenbee crasht met iOS11.
Was ik in januari van dit jaar nog vol vertrouwen dat het spelletje op korte termijn weer als singleplayer in de Appstore zou staan en heel misschien zelfs nog werkend voor Android. Inmiddels heb ik de hoop opgegeven dat de developer nog aan de slag gaat. Kwalijk neem ik hem dat niet, hij heeft immers veel meer uren erin gestoken dan waarvoor hij betaald is en goed werk afgeleverd, maar jammer is het wel.

Langzaam maar zeker zakt me de moed in de schoenen....
Ik heb geen rekening gehouden dat het spel bij elke update van iOS aangepast zou moeten worden. Bij iOS9 speelde dat crashen ook al. Veel spelers afgehaakt omdat het meer dan een jaar duurde voordat het opgelost was. Daar komt bij dat de eerste developer veel tijd, geld en ergernis heeft gekost zonder dat het wat opleverde. De grootste "killer" is natuurlijk mijn eigen inschattingsfout dat een multiplayer zichzelf verspreidt terwijl het spel vooral enthousiast door singleplayers bleek te worden gespeeld. Bijna alle tijd is gaan zitten in de ontwikkeling van de multiplayer, de chat en het draaiende houden van de server.....
Tot slot is het spijtig dat ik zelf niet de kennis en vaardigheden heb om kleine bugjes eruit te halen en het spel uptodate te houden. Heel frustrerend en dat had ik kunnen weten. Ik heb een stokoude webwinkel, gestart in 2002. Van 2009 en 2012 heb ik de bouw en het beheer van de webwinkel uit handen gegeven. Alhoewel het een goede vakman was waren dat voor mij lastige jaren, omdat ik hem voor ieder wissewasje moest inschakelen.
Tja, en verder heb ik het teveel op zijn beloop gelaten, teveel gehoopt dat beloftes, planningen en afspraken nagekomen zouden worden. Ik had actiever op zoek moeten gaan naar een stagiair of iemand die het spel over wil nemen. Niet dat ik dat laatste niet geprobeerd heb. Ik heb meerdere malen een oude klasgenoot die in de game-industrie zit benaderd. Via zijn bedrijf, met een brief en door indiening van het spel. Wellicht was het tijdstip niet goed (zij zaten niet in de apps) of had dat anders gemoeten, maar bedelen, herhalen of netwerken is nu eenmaal niet zo mijn ding.

Ik ben voor de webwinkel bezig geweest met de AVG en realiseerde me dat voor Queenbee gegevens zijn verzameld (emailadressen, gebruikersnamen, wachtwoorden, scores, chatgegevens) die op een server staan. Aangezien vrijwel niemand het spel nu nog tegen elkaar speelt had ik al besloten om terug te gaan naar de singleplayer en is de server uitgezet. Topscores worden nu helaas ook niet meer opgeslagen (de eerste klacht daarover is al binnen), dat zou opgelost zijn met de singleplayer want daarmee worden die scores lokaal opgeslagen.

Als er niets gebeurt ga ik mijn developersaccount bij Apple opheffen in augustus. Als Apple niet al zelf het spel verwijdert omdat het crasht.

Zoals het er nu voorstaat:
  • De singleplayer zou teruggezet moeten worden.
  • Ik weet niet of de singleplayer crasht met iOS11. De singleplayer werkte goed tot en met iOS8. Ik weet niet wat het bugje is waardoor het huidige spel crasht.
  • De advertenties (Adsense via Google) doen het niet meer. Ook dit programma heeft een update gehad, er moet een nieuwe koppeling gemaakt worden. Het zou ook gekoppeld mogen worden aan de standaard optie van Apple zelf.
  • Het spel is gemaakt met Game-maker.
Als jullie iemand kennen die er in zou willen duiken.........

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.