Wednesday, January 10, 2018

Evaluatie

De app crasht weer. En admob moet ge-upgrade worden anders verdwijnen de advertenties. Kleine aanpassingen, maar wel aanpassingen die ik zelf niet kan doen. Tenzij ik er enorm veel tijd in steek om het uit te zoeken. Hoogste tijd voor een evaluatie.

Dat gaat het beste via de adsense-weergaven. Alhoewel daar niet de gebruikers worden weergegeven die de advertenties hebben afgekocht en waarvan ik van een paar weet dat ze het heel actief zijn blijven spelen.


3 juni 2014
Eerste versie waar een jaar aan is gewerkt in de appstore. Een heel moeizaam jaar waar ik echt te veel tijd gespendeerd heb aan testen, eindeloos fouten eruit halen en uitzoeken van dingen waar ik geen kaas van heb gegeten. Veel ergernis. Veel geleerd.
Het resultaat was een niet al te soepel lopend spelletje, dat niet uitnodigde om het te blijven spelen. Wat ik destijds nog weet aan het feit dat je het niet tegen elkaar kon spelen.

16 november 2014
Geheel nieuwe versie van de single player met een andere developer. Spelletje werkt nu perfect, mensen vinden het leuk en men blijft het, ondanks dat je nog niet kunt battelen, spelen.

27 april 2015
Eindelijk dan de multi player. Je kunt het spel tegen elkaar spelen! Hoge verwachtingen van mijn kant, nu zal het spel zich vanzelf gaan verspreiden.

juni 2015
Zodra je je telefoon of ipad update werkt Queenbee niet meer..... Alleen degenen met apparaten die niet op iOS9 draaien kunnen het nog spelen.

september 2015
Beta versie Android wordt gelanceerd. Het spelletje doet het slechts op enkele devices (HTC, Nexus) en een account aanmaken om tegen elkaar te battelen lukt al helemaal niet. Tot overmaat van ramp vliegt de server er steeds uit. Ik ben een beetje murw na ruim 2 jaar bezig te zijn met Queenbee. Van de developer kan ik niets meer eisen vind ik. Hij heeft weliswaar het project niet afgerond (een werkende iOS èn Android multi-player) maar hij heeft zoveel uren meer erin gestoken dan waarvoor hij betaald is. Ik laat het op zijn beloop.

december 2016
Met iOS10 doet het spel het ineens weer! Alle enthousiastelingen van het eerste uur zijn dan helaas verdwenen. Hebben het spelletje allang weer verwijderd. Ik heb geprobeerd Queenbee elders onder te brengen. O.a. bij Spil Games, mede opgericht door een oud klasgenoot van me, Peter Driessen. Ik vermoed dat hij Queenbee een leuk spel moet vinden aangezien een van de weinige spellen die hij speelt "Sevens" is. Helaas is het na meerdere pogingen niet gelukt om contact met hem te leggen via het bedrijf. Ik zal er binnenkort nog wel eens een blogje over schrijven, want via oude netwerken is niet zo mijn ding.

december 2017
Met iOS11 crasht Queenbee weer.

Met de wetenschap die ik nu heb zou ik het anders doen. Ik heb een verkeerde inschatting gemaakt. Ik had gedacht dat het spel zich automatisch, net zoals bij Wordfeud, zou verspreiden doordat mensen het tegen elkaar gaan spelen. Dat was mijn marketingplan. Maar dat is helemaal niet zo. Het spel wordt nauwelijks tegen elkaar gespeeld. De meest enthousiaste spelers (die het dagelijks spelen) spelen het gewoon in hun eentje, hebben vaak niet eens een account aangemaakt. Taalmensen (Wordfeud, Ruzzle) zijn toch anders dan cijfermensen. Het type mensen dat van Queenbee houdt, die maken eindeloos Sudoku's. In hun eentje.

Het erge is dat 90% van de tijd, de energie en het geld in de multiplayer en server is gaan zitten.
Tijd, geld en energie die ik beter in de marketing had kunnen steken en in de doorontwikkeling van het spel zelf.

Dus...
Ik ga allereerst kijken of ik de vorige versie (single player) nog terug kan laten zetten. Zodat highscores weer lokaal opgeslagen worden (geen account nodig) en het online houden van de server niet meer hoeft.
De developer nog maar eens vragen, staat op zijn CV toch ook beter, een werkend spelletje. Of op zoek naar een enthousiaste stagiair.

Wordt vervolgd.

PS Afgelopen jaar een boek geschreven -> www.nageluk.nl
Dat is af. Nu heb ik weer tijd voor Queenbee :-).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.