Saturday, January 3, 2015

Zeshoek knippen uit een vierkant

Vele sterlantaarntjes gevouwen tijdens de kerstdagen. Met een achthoek als uitgangsbasis. Moeilijk is het niet. Met Queenbee op mijn netvlies bedacht ik dat het toch ook met een zeshoek moet kunnen. Krijg je een ster met zes punten. Maar dan moet je eerst een zeshoek knippen........

Aangezien de multiplayer weer, slik, vertraging* heeft opgelopen en ik geen nieuws heb om over te bloggen een kleine afdwaling hier op Artoekgames met een tutorial voor een zeshoekige ster-lantaarn.


TUTORIAL sterrenbakje met 6 punten.

1. Kijk het filmpje en de tutorial voor de achthoekige ster. Oefen een paar keer en begin dan pas aan deze zeshoekige ster.

 2. Vouw een vierkant blaadje recht doormidden. Bepaal het midden en maak 2 vouwlijnen op 60 graden vanaf de eerste vouwlijn. Je hebt nu 3 vouwlijnen. Alledrie de vouwlijnen moeten dubbel (naar binnen en naar buiten) gevouwen zijn.

3. Pak het middelpunt vast en vorm 3 flappen.

4. Vouw deze 3 flappen in.

5. Je hebt nu 6 flappen.

6. Klap de vorm ineen. En knip de uitstekende delen weg. Let op; je knipt dwars op de middenlijn van het laagste punt naar het andere laagste punt van de buitenomtrek van het vierkante blaadje.

7. Klaar! Je hebt nu een zeshoek geknipt! Deze zeshoek is gevouwen een heeft 6 flapjes.

8. Volg nu stap 7 tot en met 12 van de achthoekige lantaarn. Wat je daar in 8-voud doet, doe je nu in 6-voud.

9. Et voila. Het eindresultaat! (Niet zo heel strak, maar dat komt omdat ik te snel èn met 2 blaadjes tegelijkertijd heb gevouwen). Hoe scherper en rechter je vouwt, hoe mooier het eindresultaat.

* Dacht ik eerst aan een vertraging van 2-3 weken door Serious Request. Blijkt het toch ook meer werk dan voorzien. Er zijn o.a. geen standaarden voor formulieren bij iOS apps. Dit leidt tot honderden regels extra code. Dat is niet lastig of onmogelijk, maar kost tijd. Nou ja, ik had het wel een beetje ingecalculeerd, vertraging. Tis immers Lukas zijn eerste iOS app. En nu is ie een weekje op wintersport.
Wat ik tot nu toe gezien heb van de multiplaye; prachtig! We zijn nu verder dan het punt waar ik in juli gestopt ben. Dus please #staytuned. En voor degene die het oude spel nog niet geupdate hebben. Doen! Het is speelser en soepeler.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.