Thursday, November 20, 2014

Sumico

Deze posting had ook Dip 2, of Paniek in de tent deel 2 kunnen heten. Ik kreeg afgelopen dinsdag een whatsappje: "Heb je Sumico al gezien? Lijkt afgekeken." Dat zijn voor ontwerpers de momenten waar het je zwart voor de ogen wordt.
Gelukkig bleek het een totaal ander spel te zijn. Sommetjes zoeken en zeshoekjes, dat is de enige overeenkomst.

En hee! Wat is het mooi vormgegeven en uitgevoerd. Wat hebben ze al veel goede publiciteit gehad. En wat is het al waanzinnig veel gedownload. 200.000 x in 2 maanden tijd.

Er zit een heel team achter met connecties in de game-wereld. Mijn geloof in Queenbee daalde gelijk weer tot een dieptepunt. Hoe heb ik ooit kunnen denken dat ik Queenbee samen met 1 developer op de kaart kan zetten? Met een beperkt budget. Zonder connecties en enige kennis van de game-industrie. Waarom heb ik het idee niet overgedragen aan een stel professionele ontwikkelaars, er waren meerdere geïnteresseerde partijen. Waarom ben ik altijd zo eigenwijs? Waarom blog ik hier eigenlijk over. Had ik niet eerst met Android moeten beginnen. En vooral. Het duurt allemaal veel te lang. Die multiplayer had allang in de App Store moeten staan*.

Toen ik in mei 2013 op het idee kwam van een sommetjeszoeker kwam ik uit op zeshoekjes. Je hoeft de gebruikers dan niet uit te leggen of ze alleen recht mogen, of recht èn diagonaal, zoals bij vierkantjes. En dat het een multiplayer moest worden had ik gelijk helder, met de sommetjes zo simpel mogelijk, zodat het niet alleen voor de rekenwonders een leuk spel zou worden.
Een uitgebreide singleplayer had ik later willen uitwerken. Met levels. Met awards, bonussen en opties. Met velden die verdwijnen en veranderen. Met alle soorten sommen, dus ook vermenigvuldigen en delen. Een spel voor de echte rekenfreaks. Een totaal andere doelgroep. Maar dat hoeft dus niet meer......Komt eigenlijk goed uit, omdenken, want er liggen nog 2 andere spelideeën te wachten op uitwerking.

Uiteraard heb ik Sumico uitgeprobeerd. Cool! Je moet wel van rekenen houden. De puntentelling begrijp ik (nog) niet, maar ik bleek bij de 3e endless poging al bij de 40% beste spelers te horen? En dochter zat bij haar 5e poging in de 11% top? Speelt niemand endless? Gaan ze allemaal voor de levels à la Candy Crush? Waar ik diamantjes en 1%, 3% zag staan. Of worden de scores niet realtime vergelijken en er wordt er geput uit een oude database? Of zijn wij van die goede rekenaars?

*Er wordt hard aan gewerkt. Maar dat roep ik geloof ik al 10 maanden....

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.