Tuesday, March 4, 2014

Dyscalculie

De Engels en Duits leraar gaven onafhankelijk van elkaar aan dat mijn oudste weleens dyslectisch zou kunnen zijn. Herkenbaar voor mij, vroeger had dat beessie alleen geen naam. Met Nederlands heeft ze, net zoals ik, geen probleem. Maar Nederlands leer je voordat je gaat lezen. En daar zit het hem in. Een taal leren vanuit het geschrevene is lastig voor een dyslect.
Mestreechs kin iech good leesse. Maar Engels blijft lastig en lees ik eerst via een vertaalplugin in het Nederlands, daarna in het Engels en dan heb ik het vaak nog niet goed begrepen. Dus meestal sla ik over*.

Ik ken een 40plusser met een HBO-opleiding en goede baan die nog steeds geen ANWB borden langs de weg kan lezen. Zijn hele opleiding heeft hij geen letter gelezen. Boeken werden op casettebandjes ingesproken, examens mondeling afgenomen.
Maar zolang je niet 100% dyslectisch bent, kun je door veel oefenen goed en snel leren lezen. Al doende leert men. Lezen is onontkoombaar. Al is het maar via whatsapp.

Hetzelfde geldt voor dyscalculie.

De klassieke btw fout haalde ik er hier al lezende uit. Zie jij hem?
Uit het NRC van 21 februari 2014

Dyscalculie kun je verminderen door eindeloos sommetjes te maken, de tafels erin te stampen en herhalen. Herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Net zolang totdat het een automatisme wordt.

Laat ik daar nu een leuk spelletje voor bedacht hebben :-).
En vind je het stom spelletje omdat je niet van rekenen houdt? Of omdat je steeds verliest? Toch blijven spelen want je traint je rekenvaardigheden.

* Vroeger had ik het gevoel dat ik veel miste omdat ik geen Engelse stukken en boeken las. Tegenwoordig zie ik het als een voordeel. "Ik heb geen tijd om te lezen, ik moet schrijven" (Harry Mullisch).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.