Zonnebloem met hommel in mijn achtertuin |
Het gevaar is groter als het spel niet gelijk aanslaat. Elk spel dat uitkomt wordt "gescout". Spelideeën met potentie worden er tussenuit gepikt. Een copycat kan een betere of goedkopere versie uitbrengen. Of aan meer en agressievere marketing doen waardoor de kloon bekender wordt.
Voor het eerste ben ik niet bang. Het spel is met volledige functionaliteit gratis te downloaden. Goedkoper kan niet. En ik ga er ook voor zorgen dat de app zo in elkaar steekt dat het niet beter kan......
Maar ja die marketing hè?
Ik heb geen budget voor marketing. Alles gaat in het spel zelf zitten. Ik hoop dat het spel goed genoeg is om op eigen kracht de markt te veroveren. Dat het gepromoot wordt via de sociale media.
Toch hoor ik steeds een stemmetje; je moet het beschermen Martine.
Terwijl ik niet meer zo geloof in bescherming. Gewoon goed geheimhouden zolang het nog niet op de markt is.
En volgens mij valt een spel-idee automatisch onder auteursrecht. In ieder geval de uitwerking. Heel fijn, want dan hoef ik zo'n dure en arbeidsintensieve octrooiaanvraagprocedure, zoals eerder bij het rietje, niet te doorlopen.
Ik zou de naam als merk kunnen registreren. En zo anderen verbieden de naam te gebruiken. Maar dan kan ik weer geen soortnaam voor het spel kiezen, wat ik eigenlijk wel van plan was.
Op dit punt maar eens gaan googelen en ik belandde op het blog van Arnoud Engelfriet. Arnoud was zo aardig om mijn vragen te beantwoorden en bracht het stemmetje in mijn hoofd tot rust.
- Spel-ideeën vallen buiten de patentwetgeving (godzijdank, daar hoef ik geen tijd in te steken)
- Enige mogelijke bescherming voor een spel-idee zou auteursrecht zijn. Maar het is de vraag of mijn spel over voldoende "creatieve" elementen beschikt.
- Als ik een fantasie-naam aan het spel geef kan ik dat laten registreren als merk. Doch als deze fantasie-naam op een gegeven moment als soortnaam gebruikt wordt vervalt de merkbescherming.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.