Wednesday, September 25, 2013

Bescherming

Zonnebloem met hommel in mijn achtertuin
Mocht het spel aanslaan, dan zal de onvermijdelijke copycat verschijnen. Als het spel gelijk goed aanslaat hoef je je daar niet druk over te maken. Bijna niemand die wordfeudt of ruzzelt met een van de vele klonen.
Het gevaar is groter als het spel niet gelijk aanslaat. Elk spel dat uitkomt wordt "gescout". Spelideeën met potentie worden er tussenuit gepikt. Een copycat kan een betere of goedkopere versie uitbrengen. Of aan meer en agressievere marketing doen waardoor de kloon bekender wordt.

Voor het eerste ben ik niet bang. Het spel is met volledige functionaliteit gratis te downloaden. Goedkoper kan niet. En ik ga er ook voor zorgen dat de app zo in elkaar steekt dat het niet beter kan......

Maar ja die marketing hè?
Ik heb geen budget voor marketing. Alles gaat in het spel zelf zitten. Ik hoop dat het spel goed genoeg is om op eigen kracht de markt te veroveren. Dat het gepromoot wordt via de sociale media.

Toch hoor ik steeds een stemmetje; je moet het beschermen Martine.
Terwijl ik niet meer zo geloof in bescherming. Gewoon goed geheimhouden zolang het nog niet op de markt is.
En volgens mij valt een spel-idee automatisch onder auteursrecht. In ieder geval de uitwerking. Heel fijn, want dan hoef ik zo'n dure en arbeidsintensieve octrooiaanvraagprocedure, zoals eerder bij het rietje, niet te doorlopen.
Ik zou de naam als merk kunnen registreren. En zo anderen verbieden de naam te gebruiken. Maar dan kan ik weer geen soortnaam voor het spel kiezen, wat ik eigenlijk wel van plan was.

Op dit punt maar eens gaan googelen en ik belandde op het blog van Arnoud Engelfriet. Arnoud was zo aardig om mijn vragen te beantwoorden en bracht het stemmetje in mijn hoofd tot rust.
  • Spel-ideeën vallen buiten de patentwetgeving (godzijdank, daar hoef ik geen tijd in te steken)
  • Enige mogelijke bescherming voor een spel-idee zou auteursrecht zijn. Maar het is de vraag of mijn spel over voldoende "creatieve" elementen beschikt.
  • Als ik een fantasie-naam aan het spel geef kan ik dat laten registreren als merk. Doch als deze fantasie-naam op een gegeven moment als soortnaam gebruikt wordt vervalt de merkbescherming.
Dus..... Ik bescherm niets. Het spel gaat een fantasie-naam krijgen. En bof, ze kopiëren maar. Ik zie t.z.t wel of het onder het auteursrecht valt. Als ik maar als bedenker van het spel op Wikipedia genoemd wordt, duh. En dan is er nog de app store. Daar keuren ze spellen om het minste of geringste af. Hopelijk ook vanwege kopieergedrag en auteursrechtenschending.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.