Thursday, April 24, 2014

Perfect is de vijand van goed

Geen quote van mezelf. Ik zag iets in deze trant voorbij komen op Twitter. Ik weet niet meer bij wie.
Wat een waarheid als een koe!

Tijdens mijn opleiding werd het me al ingeprent. Een ontwerp is nooit af. Er valt ALTIJD nog iets te verbeteren. De kunst is om op tijd te stoppen. Op het moment dat het goed is. Goed genoeg. Anders komt het nooit af. En de tijd die je spendeert om iets te perfectioneren verdien je hoogstwaarschijnlijk niet terug. Sterker nog. De weg naar perfectie kan het ontwerp slechter maken. Omdat er teveel details bijkomen. Omdat je iets verandert dat eigenlijk in de oude situatie beter was. Omdat je iets beschadigt.

Een vak waaruit dat goed naar voren kwam was presentatietekenen. Eindeloos prutsen met fineliners, markers, krijt en gum. Soms zette je net een glimmer te veel. Of gumde je iets teveel weg. Of beschadigde je het papier door te vaak met de marker eroverheen te gaan.
Wat dat betreft is Photoshop erg gevaarlijk. Je kunt eindeloos doorgaan met verbeteren........

Ik kom mezelf erg tegen met dit spel. Ik heb precies in mijn hoofd zitten hoe het zou moeten werken en hoe het eruit zou moeten komen te zien. Maar soms zijn andere oplossingen, die minder programmeertijd kosten, goed genoeg. En als iets al ingevuld is door de programmeur kan dat goed genoeg zijn, of zelfs beter dan hoe ik het in gedachten heb. Dan is het zonde van de tijd om dat te veranderen in hoe ik het zou willen.
Grafisch heb ik het al helemaal losgelaten.....

Zucht. Afstand nemen Martine.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.